Se zázvorem se pravděpodobně setkal každý z vás v jeho nejrozšířenější podobě, totiž s mletým kořením, které je na pultech obchodů k dispozici již desítky let. Mnohem účinnější a prospěšnější je však zázvor čerstvý jako kořen, anebo celistvý sušený. Vyplatí se mít jej doma při ruce a občas si s ním zpestřit jídelníček.

zázvorový kořen

Pro jaké okamžiky je vhodný zázvor

Když je vám zima – v této větě je ukryta celá řada situací, které bychom měli podrobněji rozvinout. Jednou z nich je sychravé podzimní a zimní počasí, kdy nás jdou chmury a deprese a nejraději bychom zalezli pod peřinu. To však není nutné, zázvor je totiž přírodní všelék a pro tyto situace jako stvořený. Dokáže uvnitř zahřát tak, že vám dodá energii a budete mít třeba náladu na venkovní procházku, i když zrovna prší nebo sněží. Zázvor posiluje krevní oběh, tím se lépe prokrvují i tělesné periferie a lze jej doporučit i lidem chudokrevným, spolu s přírodními zdroji organického železa.

zázvorové plátky

Když potřebujete zlepšit trávenízázvor také lépe prokrvuje žaludeční sliznici, tím přispívá k produkci trávicí kyseliny chlorovodíkové a zároveň podpoří tvorbu ochranného hlenu. Je známo, že pomáhá léčit i žaludeční a dvanácterníkové vředy (pokud nekrvácí). Zázvor a červená řepa jsou účinné léčebné prostředky na vředy, jejichž příčinou je (většinou) nedostatek kyseliny chlorovodíkové, nikoli její nadbytek. Jednou z příčin vředů a pálení žáhy jsou naopak odpadní kyseliny vznikající při nedostatečném trávení. 

Když chcete posílit detoxikační proces – nejlepší detox je vždy ten přírodní, s pomocí ovoce a zeleniny, některých superpotravin a také s některými bylinkami. Zázvor se hodí do ovocných šťáv anebo třeba do ovocného čaje s přídavkem nakrájeného jablka a trochou skořice. Samozřejmě s ním můžete okořenit i zeleninovou polévku nebo jej přidávat do různých omáček.